Supervitamin D

Ett vitamin med många funktioner

I vårt land står solen lågt under halva året. Under vinterhalvåret är natten längre än dagen. Vi lever och arbetar inomhus och när vi går ut då måste vi ofta klä på oss ordentligt. Vi får helt enkelt för lite solljus på kroppen. Men i motsats till alla andra vitaminer som du måste tillföra kroppen med kosten, kan din kropp bilda D-vitamin själv. Det bildas i din hud när du vistas i solen – med måtta. Solen är din viktigaste hälsokälla.

Eftersom många organ i kroppen är utrustade med D-vitaminreceptorer kan en tillräckligt stor tillförsel effektivt förebygga sjukdomar.

Hjärnan
D-vitamin förebygger årstidsrelaterade depressioner och förlossningsdepressioner samt skyddar mot nervsjukdomar som exempelvis MS, Parkinson och Alzheimer.

Immunsystemet
D-vitamin skyddar mot infektioner och inflammationer som exempelvis autoimmuna sjukdomar som Crohns sjukdom, ulcerös kolit och reumatisk artrit.

Cancer
D-vitamin motverkar tumörtillväxt och främjar ”självförstörelseprogrammet” hos celler som växer okontrollerat. Det motverkar bland annat bröst/tarmcancer och sannolikt prostatacancer.

Hjärt-kärlsystemet
D-vitamin reglerar blodtrycket och minskar risken för kärlsjukdomar, hjärtinfarkt och stroke.

Musklerna
En hög D-vitaminnivå ökar muskelstyrkan och minskar därmed risken för fall och frakturer hos äldre.

Blodsocker
Vitaminet inverkar positivt på insulinproduktionen i bukspottkörteln och hjälper till även på andra sätt att förebygga diabetes.

Levern
Centralt organ i omsättningen av D-vitamin. Här framställs förstadierna från kolesterol, av vilka kroppen senare bildar D-vitamin.

4000 IE dagligen.
En daglig dos på 4000 IE är vad som behövs för en vuxen person med en kroppsvikt på omkring 60-70 kg. För storväxta personer och i synnerhet kraftigt överviktiga är även denna dos otillräcklig. En viss mängd av D-vitaminet som är fettlösligt hamnar i kroppens fettdepåer och blir därmed inte åtkomligt för ämnesomsättningen.

Du kan köpa D-vitamin både på hälsokosten och apotek. Köp gärna en med hög dos (ex. 2000 IU) så behöver du inte ta så många åt gången.

Källa: Supervitamin D av Jörgen Spitz, professor i medicin. Optimal Förlag.

Inga kommentarer än.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.