MammaMage

Hur du träna magen för att bli av med putmagen.

Hur du tränar för att bli av med mammamagen.

Tycker du att din mage inte har återgått till hur den var innan graviditeten eller blir du aldrig fri från smärtan i ländryggen?

Det finns mycket att önska i eftervården i Sverige för alla kvinnor som föder barn. Barnmorskorna har mycket dålig kunskap om hur musklerna i bålen fungerar och hur viktigt det är att allt fungerar.
Men nu finns det hjälp tack vare Katarina Woxnerud som är den i Sverige som förmodligen vet mest om det här. Hon håller kurser och möjligheten att få hjälp i hela landet kommer att öka.
Själv blev jag certifierad Mammamage-tränare här i maj 2014.

Under graviditeten töjs alla magmuskler ut och vid förlossningen ändras magens position snabbt och då gäller det för kroppen att få en ny känsla för var magens muskler ska vara.
Att själv efter förlossningen träna upp kontakten mellan hjärnan och magmuskeln är inte det lättaste alla gånger.

Jag har haft flera tjejer som har följt appen (Katarina har gjort en app för denna träning, Mammamage) i flera månader utan resultat. Missförstå mig rätt, appen är bra, men det är ibland bra med någon som kan aktivt se och ge råd.

Det svåra är att de djupa musklerna i kroppen jobbar bara med lätt kraft (upp till 25% av maxkraft) under lång tid.

Vi är alla så vana att när vi tränar ska det vara ”ordentligt” och man ska bli trött. Så är det inte i detta fall.

Jag brukar säga till tjejerna att när du funderar på om du gör rätt och blicken blir lite lätt frånvarande, då gör du rätt. Det jag hjälper till med är min erfarenhet att läsa kroppens rörelser och förklara på ett pedagogiskt sätt hur man ska göra.

Gå in på sajten mammamage och läs mer.

Inga kommentarer än.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.