De fyra kroppstyperna del 1 av 4

Vilken kroppstyp har du? (Para, Estro/Testro, Supra, Neuro)

När du går på stan väntar vid kassan i snabbköpet eller åker kommunalt, funderar du kanske över människors likheter och olikheter när det gäller kroppsformen? Varje person är helt unik. Men trots det så har alla dessa unika människor markanta likheter.

Forskningen kring kroppstyper har pågått i tusentals år. Sedan egyptiernas faraoner har många hyllmeter böcker skrivits om ämnet kroppstyper. Ayurvedisk medicin som utvecklades i Indien för över 5 000 år sedan är helt baserad på kroppstyper. Genom åren har man kommit fram till att det finns endast tre eller fyra grundtyper.

Para

Personlighetsdrag

Para-människan drivs av stor energi och glädje när hon känner sig säker och i form. En Para är mycket intuitiv och uppskattad för sin humor och omsorg om andra. När en Para är frisk och i balans har hon/han full kontroll över sin värld.

En Para tycker om de flesta männisikor, hon är utåtriktad och mår bra med andra människor omkring sig. Hon är spirituell, kvick och optimistisk och har många järn i elden men har ofta svårt att avsluta sina projekt. Hon har stort behov av att ofta byta kläder, arbete, bostad eller vad som helst. Hon har läkande egenskaper och kan också var mycket duktig säljare.

Para – kroppsform

En Para är ungefär lika bred över axlarna som höfterna. Para-typen tenderar till att fördela sin kroppsvikt jämt över hela kroppen men ofta fettvalkar kring midjan. Vikten ökar långsamt och kan sedan vara mycket svår att bli av med. Kvinnliga Para har lätt att få celluliter på stjärten och baksidan av låren, medan män kan få celluliter kring midjan.

Fysiska problem

En Para som är ur form kan lätt bli trött, ledsen och missmodig. Hon får en energi-kick av sockerintag. Känslorna, glädjen och energin står i direkt förhållande till blodsockerbalansen och sköldkörtelns funktion. Det är sköldkörteln som påverkar energin, hjärtats slag, tarmens rörelser och musklernas och det påverkar i sin tur känslorna.

Eftersom sköldkörteln hos de flesta Para-människor arbetar mycket effektivt i ungdomen brukar de också kunna äta vad som helst och ändå hålla sig smala. Men det kommer en tid när sköldkörteln blir överarbetad och utmattad. Förbränningen sjunker i takt med energin och när energin tryter, äter man för att orka med. När en Para känner sig trött är det bättre att äta lite protein, till exempel ett ägg och ta det lugnt en stund.

En Para kan ha anlagen, men inte måtten som hör samman med en annan kroppstyp. Om man lever enligt riktlinjerna för den andra kroppstypen kommer man ur form. Typiska symtom kan å ena sidan var utmattning, nedstämdhet, koncentrationssvårigheter, glömska, humörsvängningar, å andra sidan svampinfektioner, fibromyalgi, inflammationer, förstoppning, huvudvärk, lågt blodsocker, PMS, sömnstörningar, kalla händer och fötter, lågt blodtryck, allergier och/eller hudproblem.

Kosten

En Para tycker om choklad, koffeinhaltiga drycker och socker som lätt kan bli till droger. De dras till mat som bröd, potatis, pasta, kaffebröd och snacks. Sådan mat bryts ned till glykos, blocksocker i kroppen. Faran är att energin och humöret lätt vacklar när Para-typer äter denna kolhydratrika kost.

Para-människor blir lätt irriterade om de inte får äta när de är hungriga. De bör undvika socker och raffinerade kolhydrater som vitt mjöl, annars blir de lätt trötta efter ett par timmar. En kosthållning som till största delen består av stärkelse kan leda till sockerintolerans och blodsockerstörningar. Vad de verkligen behöver är att stimulera sina hormoner genom att äta mer protein. Protein är mycket viktigt för att upprätthålla en bra hormonell balans. Det är svårt att sluta äta sötsaker tvärt, men det går lättare när man tar matsmältningsenzymer som innehåller amylas, vilket den här kroppstypen lider brist på.

Para-människor avråds från vegetarisk kost eftersom de har ett stort behov av protein. Proteinintag är avgörande för ett starkt immunsystem och om de insisterar på att vara vegetarianer måste de välja mat med insikt. Proteinet i bönor och linser är endast fullvärdigt om det kombineras med olika sädesslag. Dessutom ökar de i vikt av kolhydrater och kan bli mycket trötta.

Inga kommentarer än.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.