Muskelvärk kan vara brist på magnesium!

magnesiumbrist muskelvärk

Magnesium

Din muskelvärk kan vara brist på magnesium. När jag får in en patient som klagar på muskelvärk lite här och var i kroppen brukar jag ställa många frågor. Jag har jobbat som naprapat i mer än 15 år och träffat tusentals patienter. Är väldigt uppmärksam som person och genuint intresserad av människor. När din historia inte riktigt stämmer med det jag förväntar mig börjar jag tänka i banor som kan det vara en sjukdom i bakgrunden, finns det bieffekter från medicin eller är de något annat som ligger och stör. Att ha muskelvärk i båda benen, armarna och ryggen är inte normalt. Har du smärta på så stora områden är det något mer än ”bara” muskelsmärta. Men det är inte så lätt att kunna förstå skillnaden eller för den delen hitta orsaken själv. Men erfarenhet kommer här tillgodo, att kunna se sambanden och vi diskuterar tillsammans fram till vad det kan vara.

Några symtom vid magnesiumbrist:

Muskelvärk
Myrkrypningar i huden/muskler
Muskelsvaghet
Muskelkramp (kramp i vader är inte alltför ovanligt)
Trötthet
Migrän (Mg relaxerar blodkärl och tillåter de att utvidgar sig samt reducerar spasm i blodkärlen)
Ögonryckningar
Problem att sova
Apati
Dålig Uppfattningsförmåga
Dåligt minne
Hög puls
Förvirring
Ångest
Depression

Hur får jag magnesiumbrist?

Fysisk aktivitet (speciellt om du svettas mycket)
Hårt arbete
För lite sömn
Resande.
Mediciner, droger
Alkohol
Kaffe
Nikotin
Alla sorters mental stress
Ångest, alla negativa känslor som vrede, ledsamhet, rädsla osv.
Födoämnesallergier
Sjukdomar och skador av alla slag.

För en vanlig människa (har du njursvikt, njursjukdom eller extremt långsam hjärtfrekvens bör du kontakta din läkare innan tillförsel av magnesium) är magnesiumtillskott ofarligt att experimentera med på egen hand, speciellt om du vet att du har symptom som kan relateras till magnesiumbrist eller är under extra stress och så vidare. Allt överskott av magnesium utsöndras i urin och avföring, och det vanligaste tecknet på för mycket magnesium är lös avföring.

Bästa sättet att testa magnesiumbrist (om man nu skulle vilja det) är en s. k. röda blodceller-test (rbc-magnesium, detta eftersom magnesium lagras inne i cellen), som vissa näringsterapeuter kan ta och skicka till utlandet. Detta test kan du inte få genom vanliga vården tyvärr.

Generellt sätt säger man att en frisk, lugn och glad person behöver så mycket magnesium som sin vikt i kg x 11. Väger du 70 kg behöver du 70×11=770 mg rent magnesium.

Dr Carolyn Dean som har skrivit boken ”The magnesium miracle” rekommenderar att du tar din första dos tidigt på morgonen och en sent på eftermiddagen, dessa motsvarar de tillfällen när magnesium är lågt i kroppen.

Det finns flera sätt att ta upp magnesium i kroppen.
Oralt eller genom huden. Äter man kapslar eller tabletter ska man komma ihåg att tarmen oftast bara tar upp 4% av innehållet.
Flytande ioniserat magnesium är en annan form.
Magnesiumberikat vatten.
Magnsiumspray puffar man direkt på huden och tas upp riktigt bra. Består av magnsiumklorid och vatten.
Du kan även ta ett bad med magnesiumklorid, eller epsomsalt (bittersalt, magnesiumsulfat).

Vad har magnesium för uppgift i kroppen och hur kan brist på magnesium ge muskelvärk?

1. När våra celler bildar energi (ATP) så måste det vara bundet till en Mg-atom för att kunna transporteras i kroppen. Detta är förmodligen den viktigaste funktionen eftersom ATP bildas i alla våra celler.

2. Magnesium stabiliserar våra membran runt cellerna så att nerverna kan skicka signaler optimalt samt ser till att muskelcellens membran är stabila.

3. Magnesium behövs för att kroppens proteiner ska kunna fungera. Tills idag har man funnit att 3751 stycken olika Mg-receptorer på proteinceller.

4. För att DNA och RNA ska kunna bildas behövs magnesium.

5. Mg är intimt involverad i nervernas ledningar. Kalcium är också viktigt här för full nervfunktion, men för mycket Kalcium är farligt. Ett överskott av Kalcium är proinflammatoriskt och kan irritera nerven till den grad att cellen dör.

6. Magnesium behövs för syreupptagning i musklerna, elektrolyt balans och energiproduktion. Magnesium ser till att musklerna fungerar ordentligt, gör att kalcium drar ihop muskeln och efter det puttar ut kalcium från muskeln så att den kan gå in i sin ralaxationsfas.

7. På samma sätt som nummer ”5” så kan muskelceller stimuleras av för mycket kalcium och därav gå in i okontrollerbar kramp eller att muskelcellen dör. Detta kan i vissa fall leda till skador på vävnader som till exempel vid hjärtattack.

8. Behövs för att kunna bygga GTP (guanosintrifosfat)som sedan blir ATP. GTP behövs för att kunna aktivera specifika receptorer i cellmembranet för bland annat smak, lukt, ljusseende.

9. Medverkar till att enzymet fosfolipas kan delas och förändra signalerna i cellen.

10. Ser till att enzymet adenylylcyklas konverterar ATP till cAMP. cAMP behövs för att kunna hjälpa hormonerna adrenalin och glucagon att transporteras in i cellen eftersom de inte kan ta sig igenom cell membranet själva.

11. Enzymet Guanylyl cyclase aktiveras när kalciumhalten är för låg i cellen. I en väl fungerande muskel hjälper den till att relaxera, insulinutsöndring samt tarmarnas rörelser.

12. Man tror idag inom forskarvärlden att Mg påverkar mer än 700 olika enzymsystem i kroppen.

13. Mg är involverad i transport av Kalium. För låga halter av Mg och Kalium skapar båda liknande skadliga effekter på hjärtat. Det blir således omöjligt att få bukt med en kaliumbrist utan att tillföra Mg.

14. Mg är en naturlig Kalciumblockerare. Tyvärr får man ofta idag en Kalciumblockerare när man har problem med blodtrycket och där finns det flera bieffekter. Det hade varit bättre om man fick Mg istället.

15. Vid oxidativ fosforylering behövs Mg för en elektronisk transportkedja in i cellens motor (mitokondrien). Energin som skapas i cellens motor används sedan till att bilda ATP.

Muskelvärk kan utvecklas från bieffekter av medicin!

Att medicin har bieffekter vet du säkert, men vet du hur mycket? Om du är osäker vad bieffekterna eller för den delen effekterna är för den medicinen du äter kan du gå in på medicininformation Skrolla ned hela vägen och läs på om alla bieffekter. Äter du flera olika mediciner kan de alla ha liknande bieffekt, vilket borde kunna leda till en kraftfull bieffekt i slutändan.
Många receptbelagda läkemedel medför att kroppen förlorar magnesium via urinen, som diuretika vid för högt blodtryck, p-piller, insulin, digitalis, tetracyklin och några andra antibiotika och kortikosteroider och luftrörsvidgande preparat mot astma.

Blodtrycksmediciner och kalciumhämmare har båda bieffekten att de ger muskelsmärta. De driver också ut magnesium ut ut kroppen.

2 kommentarer på “Muskelvärk kan vara brist på magnesium!”

  1. Wilma 17 jul 2016 at 10:47 CEST #

    Hur länge ska man ta Mg tillskott för märka skillnaden?

    • Camilla 9 aug 2016 at 10:07 CEST #

      Hej!

      Jag har haft semester därav mitt sena svar. Det kan ta allt mellan 3-4 månader, men det beror dels på hur stor brist du har från början. Det beror också på hur bra din tarm och kropp tar upp magnesiumet när du tar det.
      Vilken form använder du idag?

      Med vänlig hälsning
      Camilla Westling

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.