Varför får man diskbråck i ryggen?

En bild på magnetröntgen av en ländrygg med diskbråck

MR på ländryggen

Den frågan får jag dagligen på kliniken av mina patienter. Alla diskar vi har i ryggen är designade för att vara ”stötdämpare”. Men de klarar sig inte helt själva, muskler från bålen är också viktig faktor.

Att en disk kan gå sönder har du säkert hört talas om och det är diskbråck. Tänk dig disken som ett kokt ägg. Äggulan är diskens kärna och har konsistens som en räka ungefär, äggvitan är av ett hårdare material. När en disk spricker (går sönder) är det ”äggvitan” som spricker och ”äggulan” rör sig ut mot ryggmärgskanalen (alla nerver ligger i en enda kanal). Detta mekaniska tryck ger smärta, MEN det som också skapar smärta är alla kemiska ämnen som frisätts så att disken kan läka. Dessa ämnen tycker inte nerven om alls och därför uppstår den enorma smärta som varar runt 5-7 dagar.

När du har en disk som ”bara” buktar, (alltså inte är trasig och enligt kroppen finns inget att läka) kan du också ha nervsmärta och smärta i ländryggen. Men oftast inte i närheten av den höga smärta som infinner sig vid diskbråck!
En buktande disk kan du ha i flera år vilket är mycket besvärande.

Vilka är då orsakerna till att du får ett diskbråck?

  • Det finns en ärftlig faktor inblandad, oftast har någon i din familj haft eller har en dålig rygg
  • Stress under en lång tid spelar också roll. Att jobba i ett högt tempo och ständigt ha stresshormoner cirkulerande i kroppen är inte hälsosamt.
  • När du prioriterar att jobba mer än heltid brukar också tyvärr träningen bli bortplockad från schemat. Detta är ett stort misstag både för kropp och själ. Att ha en stark bål (mage och rygg) är livsnödvändigt när inte diskarna fungerar optimalt. Ryggen behöver ett samarbete från muskler och bindväv för att bland annat kunna skapa ett tryck i bålen och därmed avlasta diskarna.Sedan får ju även hjärnan lite frid av att konditionsträningen blir av. För du har väl aldrig ångrat ett träningspass?
    Flera patienter säger att ”men jag tränar ju redan”. Ja, men du kanske inte tränar tillräckligt mycket för vad din rygg behöver. Eller så gör du bara övningarna som är ”roliga” och struntar i de ”tråkiga” övningarna som du faktiskt behöver.
  • Övervikt är också en faktor. Med handen på hjärtat kan nog också du säga att när det är stressigt på jobbet så slinker det ned både det ena och det andra som du vet inte är bra för dig.
  • Sociala faktorer spelar också roll vid utvecklingen av ett diskbråck.Hur är relationen med din partner, mor och far, chefen och arbetskamraterna? Att inte må bra i hjärtat och själen kan göra dig mer smärtkänslig.
  • Jag tror att många gånger vill vi människor ha en enkel förklaring till problemen. Men vi är så mycket mer komplicerade än så. Du kommer till mig med ett ”pussel” och lägger alla bitarna på mitt bord. Tillsammans hjälps vi åt att lägga ihop pusslet.

    Hur ska jag gå tillväga för att så fort som möjligt bli bra från ett diskbråck?

  • I den akuta fasen är det bara ”överlevnad” som gäller. Hur ska jag kunna byta liggställning i sängen? Hur ska jag kunna ta mig till toaletten? Allt detta utan att krampen ska ”ta livet av dig”.Klarar du dig igenom den första veckan så är det värsta gjort. Håll ut! Vanliga smärtstillande har visat sig att inte hjälpa särskilt bra. Det finns receptbelagd medicin som tar bort nervsmärtan riktigt bra. Gabapentin Teva 300 mg fick jag utskriven, vilket fungerar bra.
  • När du sedan börjar kunna räta upp dig och kanske till och med sitta eller stå, gör det! Kan du även ta dig till en naprapat så gör det. Det skapas en hel del kompensationer i hela kroppen när du är liggandes och krypandes i en vecka. Vi naprapater kan inte ”ta bort” orsaken till ditt lidande, men väl lindra smärtan och informera.
  • Information om vad som händer i din kropp är viktig. När du vet bättre – gör du bättre. Att bli välinformerad om hur de kommande veckorna kommer att bli är klart avgörande för hur du kan acceptera smärtan och läkningen. Vanligtvis tar ett diskbråck 6-12 veckor innan kroppen har helt läkt ut. De patienter som inte förstår och accepterar att ”nu är det så här” och bara att göra det bästa av det, läker inte alls lika bra. Rädslan att disken kommer gå sönder igen finns också kvar. Kroppen är en fantastisk maskin som läker bara vi ger den de rätta verktygen och lyssnar på signalerna.
  • När den akuta fasen är över är det dags att börja bygga upp bålen (mage och ryggmuskler) igen. Börja försiktigt och var uppmärksam på hur din dagsform är. Domnar vissa delar av bäcken/rumpa/ben/fot när du tränar så kanske du tar i för mycket eller behöver göra övningen annorlunda. En tummregel att följa är: så länge smärtan/domningarna försvinner inom 24 timmar är det ingen fara. Du är fortfarande i en läkningsfas och uppbyggnadsfas.
  • Vad visar bilden egentligen?

    Bilden som du ser längst upp är en MR (magnetröntgen) på min ländrygg sett från sidan. Ryggen är till höger och magen till vänster. Den vita kanalen i mitten på bilden är ryggmärgskanalen och i mitten på bilden kan du se en ”svart” utbuktning mot denna kanal. Så ser ett diskbråck ut när man ligger ned och kom ihåg att när du väl ställer dig upp så ökar trycket med cirka 70%. Så kan man se ett diskbråck liggande kan du ge dig på att det finns där när du står upp.
    Mitt diskbråck på nivå L3-L4 sprack förmodligen den 30 mars när jag stod och jobbade. Hade en grymt hög smärta hela dagen, men som företagare är pannbenet tjockt och man krigar på. För mig blev det 3 veckors heltidssjukskrivning och sedan tillbaka på kliniken, dock bara halvtid första veckan. Idag är jag klart rörligare i ländryggen än jag har varit på många år. Så det är inte bara dåligt att få ett diskbråck!

    Sammanfattning
  • Lyssna på din kropp när den flaggar ”röda” flaggor. Att fortsätta pressa ryggen i ett läge där den faktiskt behöver vila gör att du får betala ett väldigt högt pris. Du kan dessutom få bestående men, med nervskador.
  • Kontakta eller uppsök en naprapat för att få en konsultation om din rygg. Vet du din status så tar du bättre hand om dig.

13 kommentarer på “Varför får man diskbråck i ryggen?”