Hälsporre ska tränas bort!

Hälsporre
Hälsporre.

Forskare från Aalborg Universitetet i Norge har gjort en studie med 48 patienter som hade ”hälsporre”.

 

Den träning som lades upp visade att smärtan sjönk betydligt mer än traditionell träning efter 3 månader.

 

Halva gruppen tränade den traditionella övningarna där de jobbade med tåhävningar 3×10 gånger 1 gång per dag. Den andra gruppen stod på en hårt ihoprullad handduk under tårna och gjorde följande program:

 

 

 

12 veckors tåhävningsprogram för hälsporre

v.1–2  12×3  tåhävningar på handduken, varannan dag (3 sekunder upp – håll i 2 sekunder – 3 sekunder ned).

v.3  10×4  tåhävningar på handduken, varannan dag och en ryggsäck med vikter i.

v.4  8×5  tåhävningar på handduken, varannan dag och med ytterligare tyngder i ryggsäcken.

v4-12  enligt vecka 4.

 

Hur mycket vikt ska man då ha i sin ryggsäck? Börja med att fylla en 1,5 liters petflaska med vatten. När det känns lätt är det bara att fylla en till.
Lider du av smärta under hälen kan jag varmt rekommendera detta program och ha tålamod!

18 kommentarer på “Hälsporre ska tränas bort!”